Coachen van kinderen 6-12j
Cognitief sterk
Cognitief sterke kinderen leren snel en denken vaak op een andere manier. Toch gaat dat niet vanzelf. Zonder de juiste uitdaging en begeleiding kunnen ze vastlopen. Dit kan leiden tot verveling, onderpresteren, faalangst, onzekerheid en storend gedrag in de klas.
Wat hebben ze nodig?
Binnen mijn coaching kan ik uitdagende taken voorzien die ze op school of thuis kunnen maken. De opvolging van deze taken gebeurt op frequente tijdstippen binnen mijn praktijk. Naast uitdagende taken leer ik ze omgaan met hun faalangst, perfectionisme en uitstelgedrag.
Executieve functies
Executieve functies zijn de regelknoppen in ons brein. Ze helpen een kind plannen, focussen, starten aan een taak, volhouden en omgaan met emoties. Wanneer deze functies nog niet sterk ontwikkeld zijn, kan dat zorgen voor problemen: snel afgeleid raken, moeite hebben met huiswerk, boos worden bij tegenslag of geen overzicht bewaren.
Op een praktische manier versterken we deze vaardigheden. Het resultaat? Meer rust in het hoofd, meer grip op taken en meer plezier in leren en ontdekken!
Faalangst
Merk je dat je kind bang is om fouten te maken, blokkeert bij toetsen of steeds zegt: "Ik kan dat toch niet"? Faalangst zorgt ervoor dat een kind zijn of haar talenten niet laat zien.
Ik leer kinderen stap voor stap hoe ze die angst kunnen ombuigen naar vertrouwen. Met praktische tools, speelse oefeningen en gesprekken ontdekt jouw kind dat fouten maken helpt om te groeien en nieuwe dingen te leren. Zo worden er weer uitdagingen aangegaan en krijgt jouw kind meer zelfvertrouwen.
Mindset
Hoe een kind denkt over leren en fouten maken, maakt een groot verschil. Er is geen goede of foute mindset. Ze zijn als stemmetjes in het hoofd die praten en waar je naar handelt. Bij een vaste mindset gelooft een kind dat talent of intelligentie vaststaat. Fouten maken voelt aan als falen en nieuwe uitdagingen worden vermeden. Bij een groeimindset ziet een kind fouten juist als een kans om te leren. Er worden nieuwe uitdagingen aangegaan.
Het is fijn om je hiervan bewust te zijn en te weten dat je een keuze hebt. Ik help kinderen hun denkwijze te veranderen en leer hen o.a het principe van de leerkuil. We leren op een speelse manier hoe ons brein werkt en dat je het brein laat groeien door zoveel mogelijk verschillende dingen te leren en fouten te maken!
Emotieregulatie
Wat je laat zien als je boos of verdrietig bent, is het topje van de ijsberg. Onder de waterlijn zit van alles: teleurstelling, verdriet, stress,...Het kan soms moeilijk zijn die emoties te begrijpen en er goed mee om te gaan.
Als coach help ik te begrijpen wat er onder die waterlijn zit. Emotieregulatie betekent leren gevoelens herkennen, begrijpen én leren uiten. Wat zijn jouw triggers? Hoe geef jij signalen dat je richting rood gaat? Hoe kan je boos worden op een veilige manier? Hoe kan je de relatie weer herstellen na een uitbarsting?
Huiswerkbegeleiding
Bij Groej draait huiswerkbegeleiding om meer dan samen taken maken. We kijken naar wat er nodig is om te groeien in leren. Tijdens de huiswerkbegeleiding bieden we persoonlijke ondersteuning die vertrekt vanuit de onderwijsnoden van het kind. Wanneer ik merk dat er hiaten zijn in de leerstof gaan we samen terug naar de basis.
Daarnaast help ik ook bij het leren studeren: plannen, samenvatten, overhoren en inzicht krijgen hoe je het beste leert.
Zo groeit niet alleen de schoolse kennis maar ook het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van het kind.